Vejledning for ansøgere

Generelt om ansøgning og optagelse til Talent-Idrætsklasserne.
Du kan søge om optagelse på Talent-Idrætsklasserne på Langmarkskolen, uanset hvilken skole du går på i dag.

Informationsmøde og ansøgningsfrist
Der afholdes informationsmøde på Langmarkskolen for interesserede udøvere og forældre hvert år.

Ansøgningsfrist er primo januar og der ansøges elektronisk via Langmarkskolens hjemmeside.

Dato for informationsmøde samt ansøgningsfrist findes også her på siden

Når du har søgt om optagelse til Talent-Idrætsklasserne, bliver du inviteret til en sportslig screening (prøvetræning). I nogle tilfælde afholdes der flere prøvetræninger.

Ansøgere der søger efter ansøgningsfristens udløb, vil ikke komme i betragtning til optagelse. Hvis der – efter afslutningen af behandlingen af rettidigt indkomne ansøgninger – fortsat er ledige pladser i Talent-Idrætsklasserne, og i det pågældende morgentræningsmiljø, kan der dog ske optagelse, hvis ansøger opfylder vurderingskriterierne og har deltaget tilfredsstillende i en skolesamtale.

Sportslig screening
Den sportslige vurdering af ansøgere foretages i samarbejde mellem Horsens Kommune ved eliteidrætskonsulenten og samarbejdsklubber/personer fra de prioriterede idrætter og samarbejdsklubber jf. Horsens Kommunes Team Danmark aftale, samt i enkelte tilfælde en uvildig ekstern repræsentant. Alle der ansøger om optagelse inviteres til en sportslig screening (prøvetræning).

Vurderingskriterier
Den sportslige screening tager udgangspunkt i følgende vurderingskriterier:

• Sportsligt niveau (idrætsspecifikke færdigheder. Fysiologiske, tekniske og taktiske færdigheder og forudsætninger).
  • Idrætspsykologiske færdigheder og forudsætninger (attitude, vilje, motivation og målrettethed).
  • Sportsligt potentiale. Hvor store sportslige perspektiver vurderes ansøger at have?

Til screeningen vurderes ansøgere til kategori 1 eller 2, jf. ovenstående vurderingskriterier:

• Kategori 1 er muligt optag
  • Kategori 2 er afslag

Elever der er vurderet i kategori 2 får afslag pr. mail efter alle sportslige screeninger på tværs af idrætterne er gennemført (1-3 arbejdsdage).

Beslutning om optagelse
Elever som ved den sportslige screening er vurderet i kategori 1 inviteres, efter alle sportslige screeninger på tværs af idrætterne er gennemført, til en skolesamtale. Ved skolesamtalen drøftes den enkelte ansøgers motivation, både indenfor sport og skole, og ansøger får en tilbagemelding på den gennemførte sportslige screening. Der er afsat ca. 15 minutter pr. skolesamtale. Ved vurderingen af ansøgere i kategori 1 bliver der lagt vægt på ansøgning, gennemført sportslig screening, evt. yderligere dialog med ansøgers klub/træner/specialforbund samt skolesamtalen. Derudover vil der ved beslutningen om optagelse blive lagt vægt på, om Langmarkskolen har plads i Talent-Idrætsklasserne samt på om de pågældende morgentræningsmiljøer har plads til nye ansøgere. Efter alle skolesamtaler på tværs af idrætterne er gennemført, fremsendes svar om optagelse eller afslag (1-3 arbejdsdage).

Venteliste
Der oprettes ikke venteliste for ansøgere.

Ansvar for optagelsesproces
Langmarkskolens skoleleder har det overordnede ansvar for ansøgningsprocessen til Talent-Idrætsklasserne. Ansvar for den sportslige screening og kontakt til de prioriterede samarbejdsklubber er uddelegeret til eliteidrætskonsulenten i Horsens Kommune.

Nærmere information og konkrete spørgsmål kan rettes til:

Søren Jochumsen
Eliteidrætskonsulent, Horsens Kommune