Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Langmarkskolens logo
Mobil menu

Mål- og indholdsbeskrivelse

Indledning
Den fælleskommunale mål- og indholdsbeskrivelse for SFO tager udgangspunkt i
eksisterende politikker på børne- og ungeområdet i Horsens Kommune. ”Det handler
om børnene!” er et fælles perspektiv på den opgave, som alle på dagtilbuds- og
skoleområdet har del i i Horsens Kommune, hvor fokus er, at alle børn får et godt
fundament gennem en tidlig og helhedsorienteret indsats.
SFO’erne i Horsens Kommune skal ses som en del af et sammenhængende skole- og
fritidstilbud. Den fælleskommunale mål- og indholdsbeskrivelse for SFO skaber rammen for den lokale mål- og indholdsbeskrivelse af SFO og skal samtidig bidrage til at sikre, at alle skoler opfylder de nationalpolitiske og lokalpolitiske mål på området.
Lokalpolitisk er der sat fokus på seks elementer, som er omsat til en lokal mål- og indholdsbeskrivelse for SFO’en på Langmarkskolen

Langmarkskolens mål- og indholdsbeskrivelsen

1. Krop og bevægelse:
Mål:
At fremme børnenes fysiske sundhed, motoriske udvikling og trivsel gennem varierede bevægelsesaktiviteter.
At udvikle børnenes forståelse for vigtigheden af en sund livsstil gennem leg, idræt og daglige aktiviteter.

Indhold:
Diverse sportsgrene og bevægelseslege, der tilpasses årstiderne og børnenes interesser.
Aktiviteter både ift. udvikling af den finmotoriske og den grovmotoriske udvikling
Brug af lokalområdet hvor børnene får mulighed for at udforske, lege og bevæge sig i naturlige omgivelser fx ved Nørrestrand.
Børnebasket en gang om ugen i samarbejde med HIC

2. Balancen mellem voksenstyrede aktiviteter og børnenes selvvalgte aktiviteter:
Mål:
At skabe en harmonisk blanding af voksenstyrede aktiviteter og fri leg, så børnene oplever involverede rollemodeller samt muligheden for medbestemmelse og selv at tage initiativ.

Indhold:
En månedsplan med bestemte tidspunkter hver dag med tilbud om voksenstyrede aktiviteter.
Rum og tidspunkter hvor børnene selv kan vælge, hvad de vil lave, hvem de vil lege med og hvor de vil være.
Børnemøder hvor børnene kan komme med input til både voksenstyrede aktiviteter og børnenes selvvalgte aktiviteter

3. Børn med særlige behov:
Mål:
At sikre at alle børn, uanset behov, får en meningsfuld og udviklende tid i SFO'en.

Indhold:
Udgangspunkt i principperne fra Low arousal-tilgangen samt de tilhørende redskaber.
Individuelle tilpasninger og pædagogiske planer for børn med særlige behov.
Tæt samarbejde med forældre, lærere og eventuelle eksterne specialister for at sikre en helhedsorienteret støtte.

4. Professionelle læringsfællesskaber:
Mål:
At styrke fagligheden og pædagogikken i SFO’en gennem kollegial sparring og en udviklingskultur præget af konstruktiv åbenhed.

Indhold:
Ugentlige møder hvor der arbejdes aktivt ud fra de fem bærende søjler i et professionelt læringsfællesskab (fælles værdier og visioner, deprivatisering af praksis, samarbejde, reflekterende dialoger og fokus på børnenes læring). Dette gøres med et doblet perspektiv, hvor vi har fokus på udviklingen af børnenes læring og trivsel gennem udviklingen af vores professionsudøvelse i en fritidspædagogisk kontekst. 
Aktuelt arbejder vi kommunalt med ”Kvalitet i fritidspædagogiske læringsmiljøer” herunder temaet ”den værdifulde leg”. Dette betyder bl.a., at vi deltager i fælles kommunale oplæg og arbejder kontinuerligt lokalt med dette bl.a. via forskellige redskaber såsom læringscirklen.

5. Samarbejde med forældre:
Mål:
At skabe et åbent, tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde mellem SFO og forældre for at sikre det bedste for børnene.

Indhold:
En af de pædagogiske personale som er tilknyttet de forskellige årgange i skoledelen er ligeledes forældrenes kontaktperson i SFO’en således, at der skabes en sammenhæng i barnets dag og i kendskabet til det enkelte barn samt genkendelighed og tryghed for forældrene.
Arrangementer hvor forældre får indsigt i SFO’ens dagligdag og kan bidrage med input.

6. Indskoling:
Mål:
At sikre en glidende overgang fra børnehave til skole og SFO for børnene, så de oplever kontinuitet og tryghed.

Indhold:
Dagtilbud Langmark og Langmarkskolen indgår i et tæt samarbejde på flere niveauer (ledelses-, medarbejder- og forældre/bestyrelsesniveau).
For at børnene skal opleve så få overgange som muligt er der skolestart i august.
Inden skolestart er der besøgsdage på skolen for storebørnsgrupperne fra distriktets dagtilbud. Her kan børnene opleve skolen og SFO’en og møde de voksne og andre børn.
Der er ligeledes besøgsdage for skolens børnehaveklasseledere og SFO-personale i Dagtilbud Langmark, med fokus på kendskab til hinandens pædagogiske praksisser, som skal komme børnene til gode.
Distriktets dagtilbud inviterer skolen med til relevante netværksmøder i løbet af året, så viden og erfaring bliver videregivet i god tid. 
Derudover afholdes der overleveringsmøder, hvor viden, erfaringer og struktur for de enkelte børn formidles til skolen.

Udarbejdet august 2023